47. אצבעות טופו פריכות

IMAG5160a

הרשו לי להודיע: אני טבעונית שלא מתלהבת מכל מוצרי הסויה למינהם במיוחד (וגם לא אוהבת קייל, תקראו למשטרת הטבעונים!).

טופו, סייטן, טמפה – כבודם התרבותי וההיסטורי במקומו מונח, וזה נחמד שיש לי את האופציות האלו וזה נחמד שיש אותם בכל מיני מנות כשאני אוכלת בחוץ, אבל בבית אני ממעטת להתשמש בהם. טופו פה ושם בעיקר במנה האהובה עליי "ג'נרל טסו" – עם ברוקולי מאודה ואורז לבן – הכי טייק אאוט ניו יורק שיש:

IMG_20150116_202129

סייטן כמעט ולא, טמפה רק לעיתים רחוקות, כשיש טרי בסופר האסייאתי ועבור סנדוויץ' מיוחד בשם "רובן". ושבבי סויה, שאולי לא ממש קשורים לשלישיה שהוזכרה, אני זורקת מידי פעם לתבשילים כמו צי'לי.

אני קונה מידי פעם נגיסי טופו מוכנים כי מארק מת עליהם – במיוחד עם פתיתים. כל פעם כשאני שואלת מה בא לו לאכול הוא אומר פתיתים ונגטס:

IMG_20151202_200321

בנוסף, אני קונה נקניקיות סייטן מעולות (מבודני, למי שבגרמניה) שאני ממש ממש, אבל ממש אוהבת:

 שורה תחתונה, אני לא מרבה להשתמש בתחליפים והם נתפסים אצלי בעיקר כג'אנק. ולא שיש רע בזה, הכל במידה!

מכיוון שלאחרונה אני מכינה ארוחת ערב עם לנון במחשבה – התחלתי לשלב טופו יותר ויותר.

מה יש בטופו הזה (שהאבא המצחיק שלי קורא לו טוֹפּוֹ, בפ' דגושה) בעצם?

הנה קצת מידע מאתר הצמחונות והטבעונות הישראלי:

חלבון הטופו (והסויה בכלל) הוא חלבון מלא, הכולל את כל חומצות האמינו שהגוף זקוק להן. נצילות החלבון של הטופו עצומה – 95% מהחלבון נקלט בגוף. הטופו עשיר בסידן (יותר מחלב פרה; גם זמינותו של סידן זה לגוף גבוהה יותר מזו של הסידן המצוי בחלב פרה), דל שומן, נטול כולסטרול ודל קלוריות. הטופו מכיל פיטואסטרוגנים, השומרים על צפיפות העצם, רעננות העור וגמישות רקמת החיבור. אכילת טופו מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן השד, מעכבת גדילת תאים סרטניים במרבית סוגי הסרטן ומקטינה את הסיכון ללקות בהתקפי-לב. לא בכדי הטופו משמש כמאכל בסיסי בתזונתם של מיליארדי בני אדם בדרום מזרח אסיה כבר אלפי שנים.

לא רע הייתי אומרת.

להלן מתכון ממש נחמד ודי מהיר להכנה של אצבעות טופו בפירורי לחם – למרות השנאה העמקוה שלי לטיגון (יש כאן איזה אישיו מהותי!) אני מטגנת את האצבעות הללו קלות. המנה הזו הולכת נהדר עם הכל: פירה, פתיתים, ציפס, אורז, כל ירק מוקפץ, סלטים למינהם.

  • אני קונה טופו קשיח (כלומר לא משי או רך) ומוחצת אותו בשביל לייבש נוזלים. המים שבהם נמצא הטופו מונעים ממנו לספוג טעמים ולכן חשוב לייבש את הטופו על ידי מחיצתו. עדין אין לי טופו פרסר אז אני פשוט חותכת את הטופו ומניחה על נייר סופג על מגש. מעליו עוד נייר סופג וקרש חיתוך למשל – ומעל מה שיש כבד. צנצנות כבדות, סכינים – תראו בתמונה… מה שיש. אחרי חצי שעה הנייר ספוג במים המרושעים ואפשר להמשיך.

IMAG5095a

IMAG5098a

  • אני חותכת את הטופו לאצבעות ומכינה את הבלילה לציפוי.

IMAG5103a

  • הבלילה הרטובה מורכבת (ותמיד אפשר להגדיל את הכמות, תלוי כמה טופו יש, הבלילה צריכה להיות לא דלילה מידי: בדרך כלל היחס של 4-5 כפות קורנפלור ו5-6 כפות מים.
  • IMAG5100a
  • את מיקס הציפוי אני גם מכינה מראש: אני מערבבת תבלינים כמו כורכום, פפריקה, עשבי תיבול יבשים (בזיליקום, טימין, פטרוזיליה), מלח, פלפל, ושומשום – חצי כפית עד כפית – לפי הטעם שלכם, עם פירורי לחם שקניתי.

IMAG5093aa

ועכשיו מה?

מכאן הדרך פשוטה: טובלים את האצבעות בבלילת הקורנפלור ומגלגלים במיקס היבש. מניחים על מגש וזה יכול לחכות לארוחת הערב.

IMAG5111a

הטיגון הוא בקצת שמן על אש בינונית, חשוב מאוד לטגן את האצבעות מכל הצדדים, אני תמיד הופכת לצד ימין. וככה הם מתגלגלים מכל כיוון ואני לא מתבלבלת.

IMAG5159a

 לסיום – כולם שואלים, אז הנה הלינק לסט הצלחות של לנון באמאזון גרמניה.

בתאבון!

2 מחשבות על “47. אצבעות טופו פריכות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s